středa 25. listopadu 2015

Okonomiyaki & Gyoza

A hned je vám jasné, že tentokrát nejde o můj recept. Je zjevné, že mám pro vás specialitu japonské kuchyně, ale oba pokrmy jsou navíc smažené a plné mouky, což jste tady, myslím, dlouho neviděli. Proto mi taky recept vydržel ležet 5 měsíců v šuplíku. Mám ho od posledního týdne ve Švédsku, kdy mi tohle všechno japonská kamarádka uvařila ve veganské verzi a byla jsem nadšená. Bylo to totiž něco nového - něco, na co nejsem zvyklá. Těšila jsem se, až se mi bude chtít zhřešit a doufala jsem, že se mi to podaří připravit tak, abych s vámi mohla sdílet recept. Povedlo se hned napoprvé, takže se toho nebojte ani vy.
  • vegan

Okonomiyaki

Tahle japonská záležitost je připodobňována palačinkám nebo omeletě. V překladu znamená něco jako uvařeno všechno, na co máš chuť. Neexistuje totiž jedna verze, ale Japonci opravdu smíchají, co se jim chce. Kombinace se liší podle regionů i rodin. Stejně tak je každý zvyklý je podávat jinak. Moje kamarádka je jí se sojovou omáčkou smíchanou s pálivou omáčkou a tradiční je prý i doladit je ještě majonézou, tak jsem je tak ochutnala a vážně, bylo to super!

Tradičně jeden člen rodiny jde usmažit placku. Ta se potře omáčkou, majonézou a rozkrájí ve stejném stylu, jako třeba pizza. U stolu se o ni všichni rozdělí a až se sní, jde teprve jiný člen smažit další placku. (Na tohle mi u nás teda nikdo nepřistoupil.)

  • 100g hladké mouky
  • 175ml vody
  • půl malé cukety nebo víc mouky
  • 1/4 malého čínského zelí - spíš je třeba od oka odhadnout
  • špetka soli

  1. Listy čínského zelí nakrájíme na pásky cca 3 cm x 2-3 mm.
  2. Cuketu rozmixujeme a přidáme k zelí. (Popř.tento krok vynecháme a přidáme víc mouky.)
  3. Přimícháme ostatní suroviny a vytvoříme lehce těstovou konzistenci. Množství čínského zelí se snažíme nějak rozumě odhadnout, takže je nejlepší použít míň a podle potřeby přidat.
  4. Smažíme na mírném ohni.
  5. Podáváme se sojovou omáčku smíchanou s barbecue/pálivou) omáčkou a chceme-li, tak i s tofu/sojanézou.

knedlíčky Gyoza

Těsto/kolečka na gyozu jde údajně koupit v obchodech s japonskými potravinami, jde ale velmi lehce připravit.

těsto
  • 200g polohrubé mouky
  • cca 170 ml studené vody
  • špetka soli

  1. Jednoduše smícháme suroviny a hněteme těsto. Vypracujeme krásně hladké, elastické těsto. Pokud se nám to nedaří, přidáme vodu a nebo mouku. Těsto obalme moukou a nechme pár minut uležet.
  2. Poté odebíráme množství ve velikosti vlašského ořechu a z toho tvarujeme kolečka o průměru 8 cm. Kraje by měly být tenčí než prostředek a pozor, můžou se trhat. Pracujeme na pomoučené ploše, aby se nám kolečka nelepila a netrhala.
náplň 
Ta se opět liší a viděla jsem nejrůznější kombinace. Tahle je od mé kamarádky, jen jsem ještě přistrouhala jednu střední mrkev. 

smícháme:
  • 1 balení tofu natural nakrájené na drobné kostičky
  • 2 střední listy čínského zelí nakrájené na drobno
  • polovina malé cibule nasekané nadrobno
  • 2 cm zázvoru nasakené na malé kousíčky
  • stroužek česneku nasekaný na drobno
  • 2 lžíce sojové omáčky
  • sůl, pepř
  • kapka oleje(sezamového)
  • (2 lžíce jablečného octa)
  • 1 střední na hrubo nastrouhaná mrkev
  1. Cca jednu lžíci náplně pokládáme na kolečko těsta. Polovinu okraje těsta můžeme potřít vodou a slepíme ho z protilehlým okrajem.
  2. Knedlíčky nám stojí na původním prostředku kolečka a slepená část je nahoře.
  3. Takto je pokládáme na rozehřátý, ale je úplně horký olej na pánvi a smažíme, dokud není spodní strana hnědá.
  4. Poté je zalijeme vodou - asi do poloviny výšky knedlíčků a vaříme, dokud se voda nevypaří.
  5. Podáváme se sojovou nebo chilli omáčkou.

Žádné komentáře:

Okomentovat