neděle 8. března 2015

domácí (nejen burger) housky

Nebo spíš takové malé chlebíky? Tak či tak, nebyla jsem jediná, komu chutnaly víc než jakékoli jiné burgerové žemle. Vlastně by nakonec nepotřebovaly ani ten burger. Taky se připravte na to, že vám krásně provoní nejen kuchyni. 
  • vegan
  • kynutí celkem: 3 hodiny
  • práce: 25 minut

Zkoušela jsem celožitné, ale těsto pak málo nakynulo a nechtělo se vprostřed upéct, takže zatím aspoň takhle napůl a ještě na tom zapracuji. Zvláštní, že žitný chléb se mi podařil! Mohla by fungovat ještě špaldová mouka, ale tu jsem neměla po ruce. Každopádně když pak jíte čerstvě upečené, křupavé, lahodné bulky, jde tohle úplně stranou. Jsou domácí a jsou vegan!



na 6 kusů
  • 1 a půl hrnku pšeničné(celozrnné) hladké mouky
  • 1 a půl hrnku žitné mouky(nebo třeba špaldové)
  • 1 a půl lžíce sušeného droždí
  • 1 a půl čajové lžičky kypřícího prášku
  • 1 skromná lžička soli
  • 1 lžíce cukru/sirupu/medu
  • 3 lžíce oleje
  • (sezamová či jiná semínka - pokud je nepečete na burgery, nebojte se jich - přímo do těsta přidávám chia, sezamová, slunečnicová a drcená lněná semínka ve velkém)

  1. Nejdříve v menší míse smícháme cukr či sirup, droždí, půl hrnku vlažné vody a necháme odstát minimálně 10 minut. Musí pěnit a tvářit se živě.
  2. Mezi tím ve velké míse smícháme mouky, sůl, kypřící prášek a později přidáme směs z první mísy. Cca 3 minuty ručně mícháme a hněteme.
  3. Poté přilijeme hrnek vlažné vody a pokračujeme v hnětení, dokud nemáme lehce lepivou směs.
  4. Přidáme olej, zapracujeme do těsta a máme hotovo. Mísu přikryjeme utěrkou a necháme dvě hodiny kynout.
  5. Připravíme si plech s pečícím papírem, lehce pomoučeným.
  6. Až nastane čas, vyjmeme směs a rozdělíme na 6 dílů. (Pokud nepčeme na burgery, může být dílů více viz malé bochánky k polévce.)
  7. Z každého dílu vytvoříme kouli, tu lehce připlácneme a necháme ještě hodinu kynout.
  8. Pekla jsem 25 minut na 200 stupňů do zlatova.
  9. Ještě teplé můžeme potřít olivovým olejem a posypat semínky.

2 komentáře:

  1. Dneska jsem upekla svoje první pečivo vůbec podle tohodle receptu... super! Akorát se mi zdá, že té vody tady píšeš moc. Já jsem dala půl hrnku vody s tím droždím a půl hrnku vody pak při zpracování těsta.

    OdpovědětVymazat
  2. vegani nekonzumují med...

    OdpovědětVymazat