pátek 27. března 2015

chléb s vlašskými ořechy a sušeným ovocem

Nedávno jsem ve Švédsku poprvé viděla a ochutnala podobný chléb. Říkají mu Speja a jezdí pro něj speciálně do jedné malé pekárny. Sousedka prý jí krajíc denně už 10 let! Jedí ho normálně s máslem nebo s kouskem sýra, mně ale chutnal jen tak samotný a báječný byl k šálku kávy. Okamžitě jsem zjišťovala recept a pracně jsem ho překládala z originál švédské kuchařky. Jde ale o kváskový chléb a protože jsem byla netrpělivá a nechtěla jsem čekat než vykrmím kvásek(navíc kdo ví, jak to dopadne), zkusila jsem jednoduchý a myslím, že poměrně populární recept na chléb, který občas peču třeba s olivami. Připadala jsem si hloupě, že zjednodušuji a počešťuji takovou dobrotu, ale výsledek? Chutnal nám víc než onen vyhlášený originál. Já bych dokonce řekla, že i líp vypadá! 


Tento chléb upečete bez hnětení a téměř bez práce. Navíc se mi ještě nikdy nepodařilo ho zkazit, takže úspěch zaručen. Já ho dělám tak, že večer vše smíchám, nechám nakynout a ráno peču. V ceně máte provonění celého bytu. Je teda pravda, že chleba moc nenakynul, což jsem čekala a tak dost možná je množství droždí úplně zbytečné a stejně tak kroky před pečením. Ještě jsem ale nezkusila něco z toho vynechat. Taky jsem to přepískla s tím ovocem a v receptu už uvádím menší množství. Myslím, že i když přidáte ovoce jen tak od oka, bude to vždy moc dobré. 

  • vegan
ingredience
  • 1,5 hrnku hladké pšeničné mouky
  • 1 a půl hrnku žitné mouky
  • 140g rozinek
  • 100g sušených  meruněk(předem namočit na 10 minut do vody)
  • 100g vlašských ořechů
  • 1 lžička soli
  • 3/4 sáčku sušeného droždí
  • 1 a půl hrnku vody
Vše ve velké míse smícháme, zapracujeme a přikryjeme utěrkou nejlépe na 8-12 hodin. Lze ale péct i dřív - obzvlášť v této variantě těsto stejně moc nenakyne. (Tenhle postup mi vždycky přišel podezřele jednoduchý a podivný, ale funguje.) Poté vyndáme na pomoučený vál, těsto roztaháme tak, aby bylo tlusté asi 2 cm a přeložíme několikrát na třetiny svrchu, zespodu, zprava a zleva. 30 minut necháme odležet. Poté rozehřejeme troubu na 225 °C a v ní nahřejeme pekáček i s poklicí. Po 30 minutách od rozehřátí vložíme do horkého pekáčku těsto a pečeme 30 min s poklicí a 15 minut bez ní pro krásně křupavou kůrku.


2 komentáře:

  1. Mně se líbí, jak je tam toho hodně, musí být lahodný. :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to zase jo, to bylo! jen na to těsto už toho bylo moc a není to nezbytné, tak pro jistotu uvádím o něco menší množství :)

      Vymazat